TORETTO
KARANLIKTA EL YORDAMIYLA ÇALIŞANLAR
Ressamlar üzerine;
iyi sanat ve sanatçı üzerine yapılan yorumlardan sadece birisidir; ressamın karanlıkta;
el yordamıyla çalışması…
Karanlık nedir?
Görüntünün yok olması, seslerin geri gelmesi mi? Yoksa teslimiyet; öze dönüş;
düşündükçe uzağa ve daha uzağa; ışığı yutan kara deliklere kadar uzanır da
şaşkına döneriz.
Ama John Berger’e
göre karanlık; ressamın boyun eğmesinden öte, ileri doğru gitmek yerine
daireler çizmek anlamına geliyor. İşbirliğini ve belki de o güne kadar
keşfetmediğimiz her türlü yeteneğimizi; fark etme çabası içinde kalırız.
Seslere odaklanır
kulaklar. Yeterli olmasa da, tuvale dokunacak parmakların ne kadar hassas bir
organ olduğu da o zaman anlaşılır olacağı bellidir.
İşte tam da burada
bir başka yorum; bizi, bildiğimiz bütün algıları, beklentileri şaşırtacak kadar
kabına sığmayacak davranışlar gösteriyor;
“ Ressamın sürekli aradığı şey, yokluğu ağırlayabileceği bir
yerdir. O yeri bulabilirse onu düzenler ve yokluğun yüzünün belirmesi için dua
eder.
Yokluğun yüzü bir
katırın kıçı da olabilir! Tanrıya şükür bu alanda hiyerarşi yoktur.”
Güven Serin
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder