OSMAN HAMDİ
OSMAN HAMDİ-PERA MÜZESİ
BİR RESİM, BİN FİKİR
Yaklaşık 2,5
metre boy,1,5 metre eninde ki tuvale 1906 yılında bir
resim yapıldı. İhtiyar bir adam; beli hafif öne bükülmüş, üzerinde dervişlerin
giydiği kırmızı bir kaftan… Başında ki kalpak Mardin yöresi insanını hatırlatan
türden…
Günümüzden 112 yıl
önce yapılan bu resmin yolculuğu da ayrı bir hikâye… İhtiyar adamın hemen
önünde ayakları dibinde ki kaplumbağalar önlerinde ki yeşilliklere değil de
yaşlı adamın ayaklarına bakmaktalar.
Sırtında bir davul;
nakkare veya kudüm olduğu sanılar ve arkasına uzanan ellerinde bir ney;
üflemeli bir çalgı aleti. Sırtında ki kırmızı kaftan ve 64 yaşında olduğu halde
beli bükülmüş yaşlı bir adam, kaplumbağalara eğitim vermekten öte; düşünceli…
Bedeninin yaşlı oluşundan mı, yoksa yılların yorgunluğu,
bıkkınlığı mı; bu duruşta her şey saklı… Bir vazgeçme veya küçük bir umudu
alevlendirecek dervişane bir duruş… Bu resimde ki figür; Osman Hamdi'nin kendisi;64 yaşında; ölümünden dört yıl önce yapmış olduğu tablolarından
birisidir.
Osman Hamdi bir yıl
sonra bir kopyasını daha yapmıştır. Kaplumbağa Terbiyecisi en tanınan
eserlerden birisidir. Bir de en pahalı olanlardan… 1906 yılında yapılan tablo;
tam olarak hangi yolculuklardan geçti bilinmez! Bilinenler ise ayrı bir anlam
taşıyor; insan sosyolojisi, psikolojisi adına.
Resmin tasvirini
yapacak olan insanın; sanat, tarih, sosyolojik bilgisi ne kadar fazla, derinse
eser de o kadar çok kapı aralayacaktır. 1906 yılının başlarında yapılmış olsa da,
resmin geçtiği yer; Bursa Yeşil Cami'nin ikinci odasıdır.
Eski, sıvaları
dökülmüş bir oda; aynı zamanda Osman Hamdi'nin yaşlı ve yorgun halini
anlatıyor. Yeşil Caminin üst kat odası viran lığı simgeliyor ama üzerinde
taşıdığı sanatsal izler; Türk taş işçiliği, çinileri ve eski uygarlıkların
yapılarından alınan taş ve sütunlar; kadim geçmişi bir arada, büyük bir sükût
eşliğinde karşı karşıya getiriyor.
Osman Hamdi’nin
eserini Yeşil Caminin üst odasında yapması, Yeşil Caminin tarihsel ve sanatsal
bir karaktere bürünmesinden mi, yoksa bu caminin yapılmasına öncülük etmiş,
desteklemiş Çelebi Sultan Mehmet’in varlığımızın sebebi sayılan fetret devrini
sonlandırıp, Osmanlı İmparatorluğunun yola devam etmesi için ortaya koyduğu
büyük çabaları da mı öne çıkartmak istiyor?
Hepsi, sanata,
sanatçıya; tarihe olan düşkünlüğümüzün düşlerinde saklı… Eserin bulunduğu
alan;1419 yılının Aralık ayında tamamlanmış; Külliye olarak hizmete açılmıştır.
Günümüzden 600 yıl önce külliyelerin toplumların hayatında, önemli yerleri
vardır. Sosyal, kültürel, eğitim ve dini amaçları bulunan bu yerlerin birisi de
Bursa Yeşil Cami ve Külliyesidir.
Osman Hamdi seçtiği eseri,
diğer eserler, anlatmak istediği hikâyesini diğer öyküler; yaşanmışlıklarla
harmanlamış bir filozoftur…
Belki de kendi
zamanında ki çöküşe dikkat çeken, yaklaşan sonu; kaplumbağaların ağırlığı,
duraklamaları ve çok şey öğretilemez; terbiye alamayacak canlılar oluşlarına,
harcanacak çabaların nafile bir çaba oluşuna da dikkat çekmek istiyor…
Bu ülke, bizler;
Osman Hamdi gibi değerlere çok şey borçlu! Bugünün paha biçilemez İstanbul
Arkeoloji Müzesi de öyle! Müzenin alanına gittiğimizde, onun düşüncesini,
anlayışını yansıtan çok şeyin serpiştirildiğini, ülke insanına ve dünya
uygarlıklarına akacak bir medeniyet kavgasını, uğraşını sanatı, felsefesiyle
verdiğinin ayak, el, düşünce anlatımlarını görebilirsiniz.
Yolunuz Pera Müzesine
uğrarsa; orada bir eser bekliyor olacak sizi. Pera’nın hangi inanç ile
kurulduğu; Suna İnan Kıraç Vakfının da Osman Hamdi yolu ve yolculuğunda ayrı
bir öncü olduklarına da tanık olacaksınız.
Aynı zamanda, bu
resme-esere bakarken, Bursa Yeşil Camine, oradan Türk taş oymacılığına, hat
sanatına, ahşap oyma sanatına, çini işlemeciliğine ve geçmişte kalan uygarlıkların
izleri olan camiye konmuş sütunlara kadar…
Bu cami ve külliyeyi
yaptıran Çelebi Mehmet’in çabalarını, ileri görüşlülüğünü de pekiştirme,
zenginleştirme ihtiyacımız doğacak…
Bir resim; bin fikir
demek, düşünce kısırlığından, kabalıktan, düştüğümüz kara girdaplardan kurtuluş
demek; yaşamın iksirlerinin, bilinmezler inin açığa çıkışına tanıklık etmek veya
onlara dokunmak el sürmek anlamını da taşımıyor mu?
Güven Serin
4 yorum:
Sanat.....
Gerçekten hayat damarı
Yaşam bir yol,yolculuksa;en önemli rehberlerden birisi...
ah ah severim tabiii, pera da ivit, pera, mimar sinan, istanbul modern, sabancı, salt beyoğlu, hepsi nefis yerler yaaa :)
İmbiğin içinden sıyrılmış mekanlar;masalsa masal,tını ise tını;renk şöleni ise,renk şöleni;kaf dağı romanı...
Yorum Gönder