29 Nisan 2023 Cumartesi

REŞİT GALİP

 

İnternet

                          REŞİT GALİP

                         (Milletin Sofrası )

   II, III, IV. Dönemleri Aydın Milletvekili seçilen Reşit Galip aynı zamanda doktordur. Çık kısa bir süre;19 Eylül 1932,13 Ağustos 1933 arası Milli Eğitim Bakanlığı da yapmıştır. Genç yaşta milletvekili, bakan olan Reşit Galip genç yaşta da ölmüştür.

   Türk siyaset tarihinde önemli bir yeri vardır. Bakanlığı ve vekilliği döneminde de kendi hatırasını, izini, zenginliğini geride bırakmıştır.

   Bugünün suskun vekillerini düşününce insanın içi sızlıyor. Reşit Galip’e gelince; çok parlak, heyecanlı, zeki bir insandı. Kendince haksız gördüğü bir konuyu sonuna kadar eleştiriyor, kaypak politika izlemiyordu.

   Bir gece; Atatürk’ün, yani milletin sofrasında dönemin Milli Eğitim Bakanı Esat Bey-Sagay’da vardır. Reşit Galip kural tanımadan onu eleştirir. Reşit Galip’in alkollü oluşu gerginliği, eleştirinin derecesini daha da kaçırmasına neden olur.

   Mustafa Kemal’i sofra adabı, nezaketi konusunda zor duruma düşürür. Atatürk, Reşit Galip’i uyarır;” Reşit Galip! Bunlar nasıl sözlerdir? Sizi bu şekilde konuşmaktan menediyorum. Artık susunuz.”

    Reşit Galip o kadar çok gerilmiş, kendinden geçmiş ki; Mustafa Kemal’in uyarısına şu sözleri söyler; “ Bu sofra milletin sofrasıdır, bir yere gidemem.”

   Atatürk nezaketini hiç bozmaz; “ O halde siz kalınız. Ben gidiyorum.” Der ve ayağa kalkıp odasına çekilir.

   Cumhuriyetin ilk yılları o büyük hamleler olurken, büyük tartışmalar da devam ediyordu. Büyük çoğunluğunda insan, akıl, nezaket başköşedeydi…

   Bir süre sonra Atatürk; “Hocam” diyerek seslendiği hocalığını yapmış olan Esat Bey Sagay’ın yerine Reşit Galip’i Milli Eğitim Bakanı olarak önerir. Ve bakanlık da yapar…

     Mustafa Kemal’in ülke sevdası bu kadar da planlı, hissiyattan arınmış, bilgi ve görgüsüne güvendiklerine her daim büyük şanslar veren bir dehanın öngörüsü, inancıydı…

 Güven SERİN 

 

 


Hiç yorum yok: