9 Temmuz 2020 Perşembe

ÇIPLAK BİR ADAM


İnternet; Oktay Rıfat

Saygıyla...Minnetle...



                                                ÇIPLAK BİR ADAM

  Şimdi size çıplak, çırılçıplak bir adamdan söz edeceğim. Ölmek isteyen “ Denize atladı atlayacak” durumda olan, çaresiz bir adamdan… Belki de çare üretmek yerine çaresizliği kanıksadık, belki de doğal bir içgüdü giriyor devreye; “Yaşamak istemeyenler, erken ayrılabilir bu eşsiz gezegenden.” Diye…

  Biz yine çıplak, çırılçıplak durumda bulunan çaresiz adama geri dönelim. İstanbul’un en güzel yerlerinden birisi olan Moda’dan denize atlamak üzeredir. Ardından da ona bir başka adam ve bir kadın seslenirler;

“ Bir adam
Çıplak bir adam
Çırılçıplak bir adam
Denize atladı atlayacak
Nereden
Moda’dan
Moda’dan bir kayıktan
Gökyüzü mavi alabildiğine
Deniz
Sütliman
Bir adam
Palabıyıklı başka bir adam
İskelede bir babaya oturmuş
Bağırıyor öteden

   Bakkal Tanaş’ın oğlu Hacı
   Balıkpazarı’nda meyhaneci
   Heyyy
   Sana söylüyorum sana
   Sakın atlama ha
   Yüzmek biliyor musun bakalım
   Benimki bir iyilik
   Bir yardım
   Atlama atlama evladım
   Yoksul anana acı

Bir adam
Çıplak bir adam
Çırılçıplak bir adam
Denize atladı atlayacak
Moda’dan
Bir kadın bağırıyor öteden

   Oh benim güzel oğlum atlama
   Atlama noolur
   Elalem gibi güzel gir
   Senin atlamak nene
   Kem bakar sonra öksüzlerine
   Kim öder bakkal Tanaş’ın borcunu
   Atlama oğlum atlama
   Atlama evladım
   Rezil oluruz bakkala çakkala

Bir adam
Çıplak bir adam
Çırılçıplak bir adam
Denize atladı atlayacak
Moda’dan
Gökyüzü mavi alabildiğine
Deniz
Sütliman
Bir kadın Bakkal Tanaş’ın olu Hacı
Yırtınıyorlar öteden

  Atlama hain
  Atlama rezil firavun
  Atlama
  Bizlere acı
  Öksüzlere acı
  Bakkal Tanaş’a acı”

  İşte böyle dostlar; Oktay Rifat’ın yani şairin gözlemi böyle; sosyoloji, psikoloji, mizah kısacası diğer şairin söylediği bir başka dizelerdeki gibi; “Büyük İnsanlık” adına bir şeyler anlatıyor; gülümseterek, düşündürerek ve bir yudum yaşamın ne kadar değerli olduğunu dillendirerek…

  Son söz; her şeyin bir kapasite; alım, sığdırma, taşıma, kapsama gücü vardır; daha fazlası, “Yarı tanrı “ kılığındaki insanlara bile fazla gelir. İyi ki şiir sanatı, iyi ki edebiyat var bu dünyada; yoksa halim çıplak adamdan öte; nice olurdu…

Güven SERİN 



2 yorum:

Zeugma dedi ki...

Ben bu şiiri hiç görmemişim, duymamışım, bilmiyormuşum. Nasıl ama, nasıl güzelmiş. Hayranlıkla okudum. Şairi gözümde büyüdükçe büyüdü. Dediğiniz gibi; sosyoloji, psikoloji, mizah, hayatın ta kendisi:) Misss gibi. Dahası fazla gelirmiş sahiden. Teşekkürler Güven Bey...

GÜVEN SERİN dedi ki...

Bende yeni tanıştım:)) Carvantes'in Don Kişot'u sayesinde; bir bölümde şiir ve şairden o kadar faklı-lezzetli söz ediyor ki; bir anda Don Kişot'u bir kenara bırakıp elimde hangi şiir kitabı varsa hepsini topladım.Elime ilk gelen Oktay Rıfat; dokuz yıl önce almışım,daha yapraklarında tek bir çizik yok :)) Ve gezinti arasında Çıplak Adam ile karşılaştım; Teşekkürler Zeugma...