27 Aralık 2022 Salı

İNSAN YAKUP

 

Kamera; Güven

Kamera, Güven

                                                  İNSAN YAKUP

 Tintinpınar Caddesi üzerinde sağa sola, ileri, geriye, çok ötelere baka baka ilerliyordum Perşembe Pazarı kurulan sokaklara doğru.

   Yavuz Mahallesi, Tintinpınar Caddesi ve mahalleye ait diğer sokaklar, gençlik yılları anılarıyla dopdolu. Bu mahallede dostluklar kurmuş, doğmuş olduğum yeri (Paşaköy) özlediğim vakitlerde bu mahallede teselli aramıştım…

  Tevfik öğretmeni, Ali Boylu’yu, Halim Al’ı, İsmail Merih’yi,Sadullah Dağlı’yı,Çatalcalı Ümit,Ferhat,Cengiz’i,Kahraman Maraşlı Ahmet’i,kalın gözlükleri olan Adil Amca’yı,Hüsnü Ateşi,Saadet,Asiye Yenge,Hacer Hanım,Saadettin,Yusuf Bey’i,Recep Özvardar’ı,Ahmet ,Mehmet Karagözdere kardeşleri,Osman’ı,Mustafa’yı,genç yaşlarda ölen Özer ve İbrahim’i ve birçok insanı bu mahalle vakitlerinde tanımış,sevmiş,saymış,çok zamanlı yaşamın içine dahil etmiştim…

   Yine o mahallede, kırk yıl önce ahşap evlerin arasında dolaştığım, koşarak sahile, sandalların yanına indiğim gibi hızlı ilerliyordum. Hiç tasvip etmediğim hızlılığa bir türlü fren koyamamış olmanın burukluğu içinde tam da pazaryerine yaklaştığım anda gördüm Akgün Kıraathanesi önünde oturan “Bizim Yakup” u.Üç ahbabın hemen yanı başlarına oturmuş, bir konferansı can kulağınla dinleyen yaşamdan çok şey bekleyen öğrenci ciddiyeti içerisindeydi Yakup…

   Hemen frene basıp, vitesi küçültüp beden motorları sessize alıp yavaşlattım. Yakup’un gerisinde üç boş iskemle duruyordu. Orta sandalyeye oturup Yakup ile aramızda boş bir sandalye mesafesi bıraktım. Oturduğumu bile fark etmedi Yakup. Dinlemeye dalmıştı yandaki hoş sohbet adamları.

   Kahveciye el işareti yaptım iki çay getirsin diye. Birisi Yakup’a, diğeri bana olan iki çay hemencecik geldi. Kimden olduğunu bile sormadı Yakup. Onun işi sorgulamak, sormak, soruşturmak olmadığı gibi; evsiz, barksız Aborjin felsefesi içinde bir yaşamın içinde durgun bir ırmak gibi akıp gidiyordu.

   Akıllı sanılan insanlar acırlar, hor bakarlar böyle Yakuplara. Biçare, zavallı, şekerli; bilmem başka neler neler söylerler. Evet, biçare olmasına biçare ama kimselere minnet duymayan, yalvarmayan, ağlayıp sızlamayan masum biçare…

   Yakup ile ilgili çok yazı yazdım gazetemizin köşesinde. “Bizim Yakup” dedim ona… Şehrin en dingin, en engin ve en sessiz varlığı; İnsan Yakup…

   Kimin yanına otursak, kimisi gerçek dertlerden, kimisi ise laf ola beri gele alışkanlıklarından hemencecik yaşamın en tatlı anlarını boğazlayıverirler. Yakup ise öyle mi?

   Edip Cansever’in şirindeki Çağrılmayan Yakup, tam da bizim İnsan Yakup’a uysa bile, Yakup’in hiçbir zaman şiirdeki gibi seslenişi de olmamıştır. Olmasa da önceki yazılarımda “ Ben, yani Yakup/Daha hiç çağrılmadım/Biri olsun ‘Yakup’diye seslenmedi hiç” diye Yakup’un sessizliğine ses vermek istesem de bir gün olsun öyle bir şeyi sesli olarak söylemedi Yakup…

  Bugünde öyle günlerden birisiydi. Çayını içtikten sonra parasını vermek istediyse de engel oldum. Onu konuşturmak istesem de o yan taraftaki konuşulanlardan ne çıkardı bilinmez ama çocukça gülümsüyordu. Kim bilir ne telaşsız, koşulsuz algılar buluyordur yan taraftaki insanların konuşmalarında. Bazen sesli gülüyor, onu da konuşmaya katsınlar, Yakup’u da dâhil etsinler diye sesli, tam anlaşılmaz bir şeyler söylüyor ama nafile… Yan tarafta konuşanlardan bir bakış, kafalarını geri çevirip onu süzerek bakanlardan başka bir şey göremiyor Yakup…

 —Yakup, birlikte hatıra fotoğrafı çekilelim, dediğimde “ Olmaz, yakışmam ben fotoğrafa” deyip başında bulunan şapkasını çıkartıp yüzünü örttü. Demek ki yüzü önemliydi Yakup için. Başkalarının yanında poz vererek görünmek, teknolojinin insanlığı ellerine geçirmiş olması Yakup için önemsizdi…

   Ne anlatıyor bize Yakup? Hangi geri kalmışlığı? Hangi sıradanlığı, çaresizliği veya kendi özüne dönük, saf, yabanıl bir canlı gibi varlığını sürdürme isteğini mi?

   O sırada benim gibi pazaryeri yolunu tutmuş arkadaşım Alpay Atay Oral selam verdi. Birlikte çay içip, geçmişe daldık. Yakup ise insanlığın, ormanlarda, dağlarda, kovuklarda yaşadığı zamanların telaşsızlığı içinde, her zamanki uçsuz bucaksız evrenine daldı; ne bir acı, ne bir şikâyet, ne bir isyan; bir kaya, sessiz ve kadim dünyaların suskun sözcüsü gibi…

 Güven SERİN 

 

 

  





Hiç yorum yok: